Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Polskie Radio w Chinach - wywiad z Mariuszem Staniszewskim

Kultura
Typography

Na przełomie lipca i sierpnia delegacja Polskiego Radia odwiedza Chiny. Podczas wizyty podpisane zostaną listy intencyjne z Shanghai Media Group i Sichuan Radio and Television w celu wzajemnego promowania rodzimej muzyki. Rozmawiamy z Członkiem Zarządu Polskiego Radia Mariuszem Staniszewskim o wizycie w Chinach i dalszych projektach Polskiego Radia na chińskim rynku.

Polacy w Chinach: Dlaczego Polskie Radio zdecydowało się na promowanie polskiej muzyki właśnie w Chinach, kraju kulturowo bardzo odległym?

Mariusz Staniszewski: Misją Polskiego Radia jest promocja polskiej kultury, również poza granicami kraju. Polskie Radio zawsze podejmowało działania na rzecz upowszechniania polskiej muzyki w różnych krajach. Chiny zaś stają się coraz bardziej istotne, stają się rynkiem, gdzie chcą zaistnieć wszyscy - Amerykanie, Brytyjczycy, Francuzi, Niemcy i inni. Polska ma do zaprezentowania bardzo bogatą ofertę we wszystkich rodzajach muzyki, począwszy od znanego w Chinach Szopena i innych kompozytorów, przez jazz, muzykę współczesną, aż po nowoczesny pop i rock. Polskie Radio jest jednym z największych producentów i promotorów muzyki polskiej, zatem w naturalny sposób musi interesować się głównymi rynkami odbiorców.

Kulturowo Chiny faktycznie mogą się wydawać odległe, lecz w dobie postępującej globalizacji dystans szybko się zmniejsza. Wymiana kulturowa postępuje i chcemy wziąć w niej aktywny udział, realizując tym samym misję polskiego nadawcy publicznego.

Od czego zaczęła się współpraca z chińskimi mediami?

W celu promocji polskiej muzyki chcemy współpracować z wiodącymi radiofoniami, które docierają do setek milionów słuchaczy w Chinach i nadają ton życiu muzycznemu. Pierwsze kontakty nawiązaliśmy z Sichuan Radio and Television (SRT) z Chengdu. Jak wiadomo, Syczuan utrzymuje bliskie relacje handlowe z Polską, a w stolicy regionu działa Konsulat Generalny RP. W wyniku wstępnych rozmów zapoznaliśmy chińskich partnerów z naszą ofertą muzyczną, a oni z niej skorzystali nadając serię audycji z piosenkami polskich wykonawców związanych z Polskim Radiem.

Kolejnym krokiem było przystąpienie Shanghai Media Group (SMG), jako członka stowarzyszonego, do Europejskiej Unii Nadawców (European Broadcasting Union - EBU). SMG bardzo aktywnie współpracuje z wieloma europejskimi mediami. Chcieliśmy wykorzystać tę kooperację na rzecz promocji polskiej muzyki i kultury, dlatego też nawiązaliśmy kontakt z partnerami z Szanghaju. W maju była u nas, dzięki pomocy Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju, delegacja SMG. Ze znanym DJ-em i prezenterem radiowym Dawidem Zhang Mingiem zrobiliśmy dłuższy wywiad o chińskiej muzyce pop i zaprezentowaliśmy go słuchaczom radiowej Trójki. Obecnie rozmawiamy o dalszych projektach.

Czy muzyka ma być językiem umożliwiającym komunikację między Polską a Chinami?

Muzyka jest uniwersalnym językiem komunikacji. Można nie rozumieć słów, a mimo to słuchać utworów z innych krajów poznając w ten sposób ważną część ich kultury. Mamy nadzieję, że polska muzyka przypadnie do gustu chińskim słuchaczom. Nasza inicjatywa oczywiście nie jest pierwszą tego typu. Wiemy, że polskie zespoły, klasyczne, jazzowe, a także popowe, bywają w Chinach i znajdują tam odbiorców. Dzięki współpracy z wiodącymi radiofoniami pragniemy dotrzeć do masowego odbiorcy.

W styczniu tego roku chińskie Min Jiang (岷江) Radio FM 95,5 z Chengdu regularnie emitowało polską muzykę? Jaki był odbiór wśród chińskich słuchaczy?

Min Jiang Radio FM 95,5 jest częścią Sichuan Radio and Television i jest jedną z ważniejszych rozgłośni muzycznych w zachodnich Chinach. Przez ponad miesiąc radio to nadawało dziennie dwie krótkie audycje o Polsce okraszone muzyką wyprodukowaną przez Polskie Radio. Akcja ta odbiła się szerokim echem w całych Chinach. Instytut Polski w Pekinie monitorował tę aktywność.

W mediach społecznościowych wpisy o tej inicjatywie miały po kilkadziesiąt tysięcy odsłon. 

Sukces tej akcji zmotywował nas do dalszego poszukiwania możliwości współpracy z czołowymi chińskimi mediami na rzecz promocji polskiej muzyki. Jak już wspomniałem, dodatkowym impulsem było przystąpienie Shanghai Media Group do Europejskiej Unii Nadawców i duże zainteresowanie naszych europejskich partnerów kooperacją z tą właśnie grupą medialną. Jaką rolę odgrywa Szanghaj w chińskiej muzyce nie muszę chyba mówić.

Na przełomie lipca i sierpnia polski zespół MOA grający muzykę indie / britpopową zagra serię koncertów w Chinach. Dlaczego właśnie zespół MOA będzie promował Polskę w ramach współpracy Polskiego Radia z chińskimi mediami? Czy muzyka MOA trafi do chińskiej publiczności?

Inicjatywa zaproszenia polskiego zespołu grającego pop wyszła od SRT. W Chengdu co roku organizowany jest festiwal muzyczny, na który przyjeżdżają zespoły z całego świata. Nie było tam jeszcze nikogo z Polski. Formułą festiwalu jest udział wyłącznie młodych, początkujących grup muzycznych. Taką właśnie grupą jest MOA, grająca ambitny, liryczny pop. MOA wydała singiel w Polskim Radiu, w planach jest również wydanie płyty. Mamy nadzieję, że muzyka ta trafi w gusta Chińczyków. Oprócz festiwalu w Chengdu MOA wystąpi z koncertem w Love Radio Shanghai (należącym do grupy SMG) oraz w pekińskim klubie Omnispace.

Współpraca Polskiego Radia z chińskimi mediami to projekt długoterminowy. Jakie będą dalsze kroki w kierunku zacieśniania współpracy? Czy planowane są już kolejne projekty promujące polską muzykę wśród Chińczyków?

Celem naszej wizyty jest właśnie omówienie dalszych projektów współpracy. Planujemy podpisanie listów intencyjnych z Shanghai Media Group i Sichuan Radio and Television. Wspiera nas tu Instytut Polski w Pekinie oraz Konsulaty Generalne w Szanghaju i Chengdu. O szczegółach na razie nie chcę mówić, ale możecie Państwo spodziewać się szerszego zaistnienia polskiej muzyki w chińskim mainstreamie. Myślimy również o tym, aby zainteresować Chińczyków Polską jako destynacją turystyczną. Wraz ze wzrostem zamożności coraz więcej osób w Chinach pragnie poznawać nowe dla nich kraje. Pragniemy przyciągnąć ich do Polski.

Współpraca zakłada wzajemną promocję kultury, a przede wszystkim muzyki. Czy Polskie Radio będzie zatem promować chińską muzykę? 

Polskie Radio wyemitowało już kilka audycji na ten temat, m.in. wspomniany wywiad o historii chińskiej muzyki pop. Kultura chińska nie jest w Polsce szeroko znana, tymczasem jest to przecież kraj o niezwykle bogatej tradycji. Moim zdaniem należy tu zacząć od klasycznej kultury chińskiej, wspaniałej, a nadal mało obecnej w świadomości Polaków. Interesujące są też aspekty gospodarcze. Warto także zwrócić uwagę, że Chiny odwiedza coraz więcej polskich turystów - chcemy zatem mówić o tym kraju również w tym kontekście.

Chińska Polonia regularnie uczestniczy w wydarzeniach promujących polską kulturę w Państwie Środka. Seria koncertów zespołu MOA to dobra okazja do posłuchania polskiej muzyki z dala od kraju. Mamy nadzieję, że Polacy w Chinach tłumnie dołączą do chińskiej publiczności na koncertach w Chengdu i Pekinie.

 

fot. Sichuan Radio and Television