Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Eksport mleka do Chin – porady

Własna działalność gospodarcza
Typography

Pomocne wskazówki dla polskich eksporterów mleka na rok 2015

Artykuł pomija wymagania prawne i sposoby wejścia na rynek chiński i komentuje jedynie obserwacje rynkowe i sugeruje rozwiązania marketingowe dla skuteczniejszej sprzedaży. Analizy prowadzone w Szanghaju, Shenzhen, Guangzhou, Hong Kongu, Hangzhou oraz Chongqing w styczniu/lutym 2015.

Według United States Department of Agriculture USDA (Ministerstwo Rolnictwa USA), w 2014 roku, średnie roczne spożycie mleka w Chinach na osobę wynosiło 10 kg (wzrost  roczny o 4,7%), w Unii Europejskiej średnie spożycie na osobę wyniosło 67 kg (wzrost o 1.77%) a w USA 89 kg (wzrost o 1.69%). Najważniejsze dla producentów jest jednak, że import mleka w 2014 roku wyniósł 30 000 ton, co jest wzrostem o 67% w porównaniu do 2013 roku.

Polskie mleko jest obecne w Chinach na półkach sklepowych w kilku sieciach hipermarketów. Nie jest ono jedynym mlekiem importowanym, i na sklepowych półkach jest w konkurencji z mlekiem z krajów takich jak Nowa Zelandia, Niemcy, Francja, Australia, USA i Szwajcaria. Przy okazji nowego roku w Chinach, Raport z Państwa Środka pragnie przekazać polskim eksporterom i producentom mleka wskazówki jakie mogą okazać się pomocne w rozwoju biznesu.

Polskie opakowanie nie zawiera języka chińskiego lub angielskiego na głównym opakowaniu, przez co chiński konsument ma trudność z rozpoznaniem produktu. Warto, aby produkt był w języku chińskim lub angielskim, niżeli po polsku.

Powinno się kontrolować i dokonywać inspekcji jak mleko jest eksponowane na półkach. Obecnie na rynku chińskim, nie ma zagranicznej marki mleka, która byłaby liderem w gustach chińskich konsumentów, natomiast jeżeli nasz produkt jest eksponowany np. na nieprzystosowanej półce, na półce gdzie produkty są niepoukładane itp., wówczas nasz produkt jest negatywnie odbierany.

Wejść na rynek z mlekiem w mniejszych opakowaniach ze słomką do picia. Chińczycy lubią małe, poręczne opakowania do wypicia „na jeden raz” w szczególności dla dzieci i młodzieży w szkołach.

Ponieważ jak widać, na rynku jest już spora konkurencja, polscy producenci powinni sprzedawać nie tyle samo mleko, ale korzyści jakie zakup polskiego mleka niesie ze sobą. Do chińskich konsumentów bardzo przemawia język korzyści, np. polskie mleko wzmacnia kości, najlepiej smakuje, jest pełne naturalnej witaminy D, ma właściwości zdrowotne, dobrze wpływa na cerę etc.  Postawmy się w pozycji klienta który stoi przed półką pełną zagranicznego mleka i zadaje sobie pytanie ‘Które będzie najlepsze?’ Ważne, aby wiedział, że polskie mleko powinno być jego wyborem, ponieważ jego zakup to korzyści a,b,c …

Aby sprzedawać produkty w Chinach, trzeba w Chinach być. Rozwój sprzedaży poprzez internet lub telefon z Polski nie będzie udanym projektem. Firmy brytyjskie, niemieckie i holenderskie zatrudniają expatów do zarządzania siecią rozwoju lub wynajmują firmy doradcze. W Chinach przebywa dosyć duża grupa Polaków, którzy mają doświadczenie oraz operują biegle językiem chińskim, co jest w tym kraju niezbędne, warto więc aby korzystać z możliwości zatrudnienia usług ekspertów dla dalszego rozwoju polskiego eksportu.

Powyższe dotyczyło mleka UHT, natomiast ważny jest też rynek mleka w proszku. Chińczycy doświadczeni zostali przez skandale, gdzie mleko w proszku było skażone przemysłowymi substancjami (największy skandal wybuchł w 2008 roku, jednak do dziś dzień brak zaufania do chińskich producentów mleka w proszku pozostał). Problemy na rynku wewnętrznym skutkowały trwałymi efektami w postaci:

1. Ceny mleka w proszku importowanego z Niemiec, Australii, USA osiągają bardzo wysokie ceny jak nawet 400 RMB czyli 240PLN przy kursie 1 CNY = 0.6PLN. Produkcja mleka w proszku wraz z transportem oraz podatkiem importowym pozostawia duży margines na zysk dla polskich firm. Wskazane jest aby wykorzystać ten moment, w którym ceny importowanego mleka są tak wysokie zanim chińskie firmy wraz z rządem centralnym dokonają poprawy jakości własnego mleka, i różnice cenowe zanikną.

2. Rozwinął się prężnie działający handel przy granicy z Hong Kongiem, z Shenzhen na południu kraju, wiele osób jeździ do Hong Kongu specjalnie po mleko, wypełnia nim walizki (zdjęcie po rozpakowaniu na przejściu granicznym Shenzhen Luohu)  i wraca do Chin Ludowych, gdzie sprzedają je za 260-300 RMB za puszkę, co jest niekiedy tańsze niż cena w sklepie w Chinach. Dodatkowo Hong Kong kojarzy się Chińczykom z jakością i z nie oszukanym produktem.

W gestii każdej firmy leży czy uzna powyższe wskazówki za pomocne lub też je zbędzie. W każdym razie warto konsultować się, przed podjęciem decyzji na rynku chińskim.

Dalsze sugerowane kroki dla firm pragnących rozwinąć eksport na Daleki Wschód:

Być obecnym na targach handlowych w dniach 22-24 Kwietnia 2015 w Harbinie. Ważne targi dla polskich producentów mleka i produktów mlecznych, uznawane za drogę na rynek produktów mlecznych Chin Północnych. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Pekinie (WPHI Pekin) organizuje polskie stoisko. W tym roku będzie to już 15-ta edycja tych targów, które organizowane są w różnych miastach w Chinach. W zeszłym roku targi World Dairy Expo odbyły się w mieście Xi’an w prowincji Shaanxi. Jako że w tym roku targi mają się odbyć w Harbinie, udział w nich jest sposobem do znalezienia kontrahentów w Chinach Północnym. W zeszłorocznej edycji targów wzięło udział 327 wystawców, wśród których obecne były firmy z Francji, Niemiec, Holandii, Hong Kongu, Nowej Zelandii, Tajwanu, Stanów Zjednoczonych.

Przy stanowisku warto mieć hostessę, chińskiego sprzedawcę oraz expata (3 osoby) do kontaktu z prelegentami. Jeżeli firma nie ma ochoty lecieć z Polski do Harbinu, taki zespół sprzedawców można wynająć w Chinach we własnym zakresie. Zgłoszenia na targi należy składać jak najszybciej, aby uczestniczyć w polskim pawilonie.

Być gotowym na zmiany na chińskim rynku mleka i monitorować sytuację na bieżąco.

===================================================================================

Artykuł opracowany przez Eximcon Group.

Eximcon Group jest niezależną, globalną  firmą doradztwa handlowego oferującą usługi w Azji, Afryce, Australii, Ameryce Południowej, Ameryce Północnej oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma specjalizuje się w doradztwie w zakresie eksportu i importu. Świadczy również usługi konsultingowe oraz dostarcza zaawansowane analizy rynkowe. Więcej informacji o usługach na www.eximcon-group.com , kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło: http://raportzpanstwasrodka.blog.onet.pl/2015/02/17/eksport-mleko-chiny/